-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48486 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

لطفاً دربارة واو حاليه توضيح داده، آياتي را كه در سورة بقره به اين واو مربوط ميباشد، نام ببريد و معاني اين گونه آيات را چگونه بايد بيان كرد؟



نامه شما را دريافت كرديم، از وجود افرادي چون شما كه دغدغه گسترش معارف قرآني را در جامعه دارند، خرسنديم.

ما نيز با شما درباره مطالبي كه فرموديد، موافقيم و معتقديم كه مفاهيم آيات خداوند آن گونه كه بايد به صورت يك فرهنگ در ميان مردم و حتي خودمان در نيامده است.

در قرآن كريم نيز، پيامبر اكرم، چنين شكوائيهاي را به خداوند دارند.

و قال الرّسول يـَربّ إنّ قومي اتّخذوا هـَذا القرءان مهجورًا; (فرقان، 30) و پيامبر]خدا[ گفت: پروردگارا! قوم من اين قرآن را رها كردند ]و از آن دوري جستند[.

اين سخن و شكايت پيامبر اكرمامروز نيز همچنان ادامه دارد كه از گروه عظيمي از مسلمانان به پيشگاه خداوند متعال شكايت ميبرد كه قرآن را به دست فراموشي سپردند.

مهجوريت و بيگانگي مفاهيم و معارف قرآن در ميان مردم، علتهاي مختلف و متعددي دارد; از جمله:

1. تلاشها و توطئههاي شياطين جني و انسي باعث شده كه مردم از معارف و مفاهيم قرآن كريم فاصله بگيرند و گرفتار دامها و فريب توطئههاي شياطين شوند. خداوند ميفرمايد: قل رّبّ أعوذبك مِن همزَت الشّيـَطين; (مؤمنون،97) و بگو: پروردگارا! از وسوسههاي شياطين به تو پناه ميبرم.

2. عدم توجه به مفاهيم و معارف قرآن كريم و در نتيجه عمل نكردن به دستورها و پيامهاي راهگشا و هدايتساز قرآن مجيد نيز يكي از عوامل رايج نشدن فرهنگ قرآني در ميان مردم است. بسياري از مردم، به كتاب الهي صرفاً به عنوان يك كتاب مقدس نگاه ميكنند و آن را در پارچهاي سبز پيچيده و درون كمد يا تاقچه تنها از كتاب قرآن نگهداري و آن را به قصد ثواب تلاوت ميكنند، و يا در مراسم ختم و يا بر سر سفره عقد يك جلد كلامالله مجيد هم ميگذارند. اين كارها، گرچه خوب است ثواب هم دارد، امّا هدف خداوند از نزول قرآن فقط اين نيست; بلكه مردم بايد از پيامها و راهنماييهاي گرانبهاي قرآن استفاده و در آن تدبر كنند و سير تكامل اخلاق و مراحل كمال را به وسيله عمل به آيات قرآن بپيمايند.

3. از طرفي، كم توجهي مراكز مختلف فرهنگي به خصوص مراكزي كه وظيفه آنها نشر و گسترش فرهنگ قرآني و اسلامي است، باعث شده كه ترويج فرهنگ قرآن در ميان مردم كم رنگ شود.

4. البته با ظهور و پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي در ايران به رهبري حضرت امامخميني;، فرهنگ قرآن و آيات آن، در مملكت ايران و حتي بسياري از كشورهاي اسلامي، جان تازهاي به خود گرفت و بسياري از دستورها و احكام قرآن كريم كه با توطئه شياطين جني و انسي به دست فراموشي سپرده شده بود، زنده شد و با استعانت از خداوند و توجهات امام عصرغ و رهبري هوشمندانه رهبر معظم انقلاب و بيداري مردم مسلمان هر روز و به تدريج در راه رسيدن به فرهنگ قرآن و عمل به احكام آن گامهاي مثبتي برداشته ميشود.(ر.ك: تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 15، ص 76 و 77، دارالكتب الاسلامية.)

به اميد روزي كه با آيههاي قرآن كريم زندگي كنيم. منتظر پيشنهادات و راهكارهاي شما در رسيدن به اين آرزو هستيم.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.